Säkerhet och bedrägerier

Olika typer av bedrägerier på internet, telefon, sms och sociala medier blir allt vanligare. Därför är det extra viktigt att vara på sin vakt. Här hittar du bland annat tips på hur du minskar risken för att bli utsatt för bedrägeri.

Har du fått ett bluff-sms?

Har du fått ett sms från någon som uppger sig vara Nordax Bank där du ombetts att bekräfta att ditt lån godkänts genom att klicka på en länk eller ringa ett telefonnummer som står i SMS:et?

Varken vi, eller andra banker, kommer någonsin att be dig att bekräfta sådan information via telefon eller e-post. Om du har klickat på en länk i ett mottaget sms/mejl, eller signerat med ditt BankID, är det viktigt att du kontaktar den bank som utfärdat ditt BankID direkt.

Om du blivit utsatt för bedrägeri

Kontakta oss på följande adresser om du tror du blivit utsatt för Phishing eller bedrägeri. När du kontaktat oss kommer du att få stöd och hjälp från våra experter.

Phishing@nordax.se
Fraud@nordax.se

Vid brådskande ärenden kan du nå oss via telefon på: 08-508 808 00 under våra öppettider på vardagar kl. 08 – 17.

Minska risken att bli utsatt för bedrägeri

Använd BankID säkert

  • Använd aldrig Bank-ID på uppmaning av någon som ringt dig eller tagit kontakt på annat sätt, t.ex. via sms, sociala medier eller e-post.
  • Läs texten noggrant som visas i BankID-appen för att vara säker på var du loggar in eller vad du godkänner.
  • Aktivera notiser från BankID för att ha koll på om BankID aktiveras för ditt personnummer.
Läs mer om BankID

Lämna ALDRIG ut personliga uppgifter

  • Lägg på direkt om någon ringer och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.
  • Svara aldrig på mail, sms eller meddelanden på sociala medier där du uppmanas att ge ut dina personliga uppgifter.
  • Vi kontaktar aldrig dig för att be om känslig information.

Verifiera avsändaren

  • Klicka inte på länkar i SMS eller e-post där du inte känner igen avsändaren. Tänk på att de kan använda en e-postadress med ett välkänt företagsnamn men där någon bokstav är fel.
  • Säkerställ att personen som ringer är den som den utger sig för att vara. Är du osäker, lägg på luren och ring själv till företagets kundtjänst.
  • Lägg på luren om den du pratar med vill koppla dig till banken.

Var extra misstänksam om det verkar brådskande

En vanlig taktik bland bedragare är att spela på stress och oro. Under tidspress minskar ofta vårt logiska och kritiska tänkande. Var extra misstänksam mot samtal eller meddelanden där det är bråttom att lösa något eller som har ett erbjudande som går ut snabbt.

Håll koder och kortuppgifter hemliga

  • Memorera dina bankkoder.
  • Dela aldrig dina personliga koder, kontouppgifter, kort eller uppgifter om kort (kortnummer, CVC/CVV-kod, PIN-kod och svarskoder från din bankdosa).

Installera inte "supportprogram"

  • Installera aldrig ett fjärrstyrnings- eller säkerhetsprogram på din dator eller mobiltelefon på begäran av någon annan.
  • Tänk på att bedragarna kan kalla det något annat, som till exempel "supportprogram".

Tekniska inställningar för att skydda dig

  • Spärra obehörig adressändring via Skatteverket. Detta gör att ingen obehörig kan ändra din adress utan att signera med E-legitimation.
  • Använd brandväggar, antispion- och antivirusprogram på din dator för att skydda dig. Uppdatera dem regelbundet.
  • Aktivera notiser från BankID för att få kontroll på om ett BankID aktiveras för ditt personnummer. Detta gör du under inställningar för BankID:s app i din mobiltelefon

Länkarna nedan ger dig mer information och tips för hur du kan stärka din personliga säkerhet kopplat till olika typer av risker med informationsdelning och bedrägeri.

Olika typer av bedrägerier

Så upptäcker du phishing/nätfiske
säkerhet och bedrägerier
12 mars 2020

Så upptäcker du phishing/nätfiske

Phishing eller nätfiske som det också kallas, är när bedragare försöker "fiska" efter dina uppgifter. Det kan handla om allt från lösenord och kreditkortsnummer till personnummer och bankuppgifter. Bedragarna utger sig ofta för att vara en pålitlig källa, som din bank eller något annat välkänt företag. Målet är att skapa förtroende så att du utan att tveka lämnar ut dina uppgifter.

Läs mer
Vad är investeringsbedrägeri?

Låter något för bra för att vara sant? Då är det oftast det. Iallafall när det kommer till investeringar. Investeringsbedrägeri är när någon lurar dig att investera dina pengar i något som antingen inte existerar eller inte är vad det utger sig för att vara. Det kan till exempel handla om falska aktier, fonder, kryptovalutor eller fastighetsprojekt. Bedragarna lovar ofta stora vinster med låg risk, vilket kan låta extremt lockande. Men i själva verket är det bara ett sätt för dem att komma åt dina pengar.

Läs mer
Hur går telefonbedrägeri/vishing till?

Telefonbedrägeri, även kallat vishing, är en metod där bedragare ringer upp dig och försöker lura dig att ge ut personlig och känslig information eller pengar.

Läs mer
Vad är ID-stöld och hur skyddar man sig?

Informationssäkerhet

Vi är engagerade i, och arbetar aktivt med, att skydda våra kunders integritet och personliga uppgifter. Det gör vi genom att säkerställa säkerhetsrutiner som både proaktivt och reaktivt förbättrar säkerheten kontinuerligt. Allt för att våra kunders information hanteras säkert och ej blir tillgängliga för obehöriga.

Bli svårlurad!

Nordax Bank har tillsammans med Sveriges övriga banker och Svenska Bankföreningen tagit ett gemensamt initiativ för att uppmärksamma hur man kan skydda sig och närstående mot bedrägerier. Bedrägeriförsöken ökar och bedragarnas metoder ändras hela tiden. Syftet med Svårlurad! är att öka uppmärksamheten och sprida kunskap om hur man ska agera om en bedragare ringer. Målet är att förhindra att fler blir utsatta för telefonbedrägerier.

Läs mer på svårlurad.se
Bli svårlurad!

Frågor?

Nordax Bank

NOBA Bank Group AB (publ)

Organisationsnummer: 556647-7286

Styrelsens säte: Stockholm

+46 (0) 8-508 808 00

www.noba.bank