Fler artiklar

Hur går telefonbedrägeri/vishing till?
  • säkerhet och bedrägerier

Hur går telefonbedrägeri/vishing till?

Telefonbedrägeri, även kallat vishing, är en metod där bedragare ringer upp dig och försöker lura dig att ge ut personlig och känslig information eller pengar.

Vad gör bedragaren - steg för steg

#1 Ringer dig

Bedragaren ringer upp och utger sig ofta för att vara en representant från en välkänd organisation, som en bank, ett kreditkortsföretag, eller en myndighet. De kan också låtsas att vara en supporttekniker från ett känt teknikföretag.

#2 Skapar förtroende

För att vinna ditt förtroende kan bedragaren använda personlig information som de redan har fått tag på, till exempel ditt namn, adress och vad du jobbar med. De kan också använda tekniker som "spoofing" för att få det att se ut som om samtalet kommer från ett legitimt telefonnummer.

#3 Indikerar att det är brådskande

Bedragaren försöker ofta skapa en känsla av att något måste lösas på studs för att få dig att agera snabbt utan att tänka efter. De kan till exempel hävda att det finns ett säkerhetsproblem med ditt bankkonto eller att du är skyldig pengar och måste betala genast.

4# Ber om känslig information eller betalning

Bedragaren ber dig att ge ut känslig information, som kontonummer, lösenord, eller personnummer. Alternativt kan de be om betalning via banköverföring, presentkort, eller andra svårspårade betalningsmetoder.

5# Avslutar samtalet när de fått vad de vill ha

När bedragaren har fått den information eller betalning de vill ha, avslutar de samtalet. Ofta försöker de få dig att inte kontakta någon annan om samtalet, för att undvika att bli upptäckta.

Nordax image

Vad kan jag göra för att skydda mig?

För att skydda sig mot telefonbedrägerier är det viktigt att vara skeptisk till oväntade samtal som ber om personlig information eller betalning. Verifiera alltid avsändarens identitet genom att ringa tillbaka till organisationens officiella telefonnummer. Dela aldrig känslig information över telefon om du inte är säker på vem du pratar med.

Här är några tips på hur du kan skydda dig mot telefonbedrägeri:

Var försiktig med okända nummer

Om du får ett samtal från ett nummer du inte känner igen, svara inte direkt. Är det viktigt kommer personen att lämna ett meddelande.

Dela aldrig personlig information

Ge aldrig ut personlig information som ditt personnummer, bankuppgifter eller lösenord över telefonen, särskilt om du inte har initierat samtalet.

Verifiera personens identitet

Om någon påstår sig ringa från en bank eller ett företag, be om deras namn och avdelning och ring tillbaka via företagets officiella telefonnummer.

Var skeptisk mot brådskande krav

Bedragare försöker ofta stressa dig till att fatta snabba beslut. Ta dig tid att tänka igenom situationen och rådfråga någon du litar på.

Blocka okända telefonnummer

Många smartphones har funktioner för att blockera okända eller misstänkta nummer. Det finns också appar som kan hjälpa till att identifiera och blockera oönskade samtal.

Rapportera misstänkta samtal

Om du misstänker att du har blivit kontaktad av en bedragare, rapportera det till polisen och din teleoperatör.

Håll dig uppdaterad

Håll dig uppdaterad om de senaste bedrägeri-metoderna och för att ha stenkoll på hur bedragare arbetar.




Nordax Bank

NOBA Bank Group AB (publ)

Organisationsnummer: 556647-7286

Styrelsens säte: Stockholm

+46 (0) 8-508 808 00

www.noba.bank